Trafikte radar ile Hız kontrol uygulamalarının ne kadarı gerçekten Trafik Güvenliği, ne kadarı Devlet'e kaynak yaratmak amacı ile kullanılıyor?

30 Aralık 2009 Çarşamba

ÖNEMLİ AÇIKLAMA

Değerli Blog Takipçileri,

Bu Blogu açmamın sebebi binek araç olarak kullandığım Renault Kangoo Marka aracıma, geçmişte sürat sınırını bir Kamyonet kullandığım sebebi ile Şehirler arası yolda 91km sürat ile ve Otoyolda da 127km yapmam sureti ile kesilen cezalar oluşturmakta idi. İlkinde bir misli, ikincisinde ise duble ceza yemiş idim.



Aracım aynı marka ve modelin binek şekli olan modelidir. Temsili resmi aşağıdaki gibidir.


 














Bu ceza uygulamalarına bakınca cezai işlemin aracın Kamyonet hız sınırı olan Şehir dışı 80km/s(88 tolerans) Otoyol 90km/s(99 tolerans)'a göre cezalandırıldığını anlamış bulunuyorum.


NOT: Bundan sonra yazacaklarım HİPOTEZ(Varsayım) mahiyetindedir ve doğruluğu ileriki günlerde mutlaka teyit(Doğrulanacaktır) edilecektir.



Ancak Karayolları Trafik Yönetmeliği'nin 100.maddesindeki hız tablosununda belirtilen araç sınıfı olarak bu araç M1 sınıfı bir araçtır. Yani,  
M1 Sınıfı: Sürücü dışında en fazla sekiz kişilik oturma yeri olan, yolcu taşımaya yönelik motorlu araçlar.

Buradan şu anlaşılmaktadır ki, KARAYOLLARI TRAFİK YÖNETMELİĞİ- Yayımlandığı Resmi Gazete Tarihi: 18/07/1997 olmasına rağmen ve bu Araç tanımları/sınıfı dikkate alınmaksızın, ruhsatta yazan KAMYONET ibaresine göre haksız cezai işlem yapılmıştır.


M1 sınıfı araçların uyması gereken hız limitleri aşağıdaki tabloda görüldüğü üzere, binek araçlar ile aynıdır.




Ancak maalesef ne Trafik Belgeleri olan 'Motorlu Araç Tescil Belgesi' ve 'Motorlu Araç Trafik Belgesi' dökümanlarında sınıf tanımı yapılmamaktadır.


Hal böyle olunca, şahsen bende Trafik Polisinin yerinde olsam aynı hatalı muameleyi yapardım, diyorum. Belki de bir defa yapılan yanlışlık alışkanlık haline de gelmiş olabilir. Ya da birilerinin canı çokça yakılırken, diğerleri Devlet adına daha fazla gelir elde etmeyi düşünmüş de olmuş olabilir. Artık bu konuda daha fazla fikir yürütmek istemiyorum.



Yani tam da Yaşar ne yaşar ne yaşamaz durumu.(Sanırım ülkemizde bu tür durumlar şaşırtıcı değil)



Ancak sanırım bu yazıyı henüz bu tür bir ceza yemeden okuyacak olanlar en azından kendini olası bir yanlışa karşı hazırlıklı hissedecektir. Aracının M1 sınıfı olduğunu bilebilecek ve yanlışa yelteneni uyaracak, yapacak olanı mahkeme edebilecektir.


Ancak bence iş burada bitmiyor.

Öncelikle araçlara ait 'Motorlu Araç Tescil Belgesi' ve 'Motorlu Araç Trafik Belgesi' dökümanlarına şu SINIF bilgilerini yazdırtmak gerekiyor.



Ayrıca burada şöylesine bir nokta boşlukta kalıyor. Bu Ticari binek araçların N1 sınıfı olan modellerinin de, yüklü olmamak kaydı ile aynı hız Limitlerini kullanabilmeleri gerekir diye düşünüyorum.


Çünkü çok iyi biliyorum ki, adı ister binek ister kargo olsun bu araçlar, yüklü değilken birbirlerinin eş değeridir ve eğer M1 sınıfı aracın hız limiti binek ile aynı ise, N1 sınıfı araç da yüklü değilken bu hızda güvenle sürülebilir.


Ayrıca unutulmaması gereken bir diğer husus, M1 sınıfı araç 4+1 kişi ile ortalama 80kg'dan 400kg ağırlığı(Şoför hariç 320Kg) da taşımakta, N1 sınıfı bir araç ise, en fazla 650kg yük alabilmektedir.


Bu da bu kargo tipi modellerin de boş iken bu süratlerde gidebileceğini göstermektedir. Bunun Karayolları Yönetmeliğinde bir değişiklik ile yapılabileceğini düşünüyorum. Bunun için Başbakanın başkanlığında toplanan, Adalet, İçişleri, Maliye, Milli Eğitim, Bayındırlık ve İskan, Sağlık, Ulaştırma, Orman Bakanları ve Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğünün Bağlı Olduğu Bakan ile Jandarma Genel Komutanı, Başbakanlık Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarı, Emniyet Genel Müdürü ve Karayolları Genel Müdüründen oluşan Karayolu Güvenliği Yüksek Kuruluna yönetmelik değişikliği için müraacat edilmesi gerekmekte.

Önümüzdeki dönemde sanırım bu blogu hazırlarken fark ettiğim artmış bulunan sürat limitleri ile aracımı daha huzurlu bir şekilde kullanırken, belki de bu tür bir değişiklik talebini de ilgili yerlere bir vatandaş olarak iletebilirim. Bu Blog da, bu hususları bilmeyenlere yardımcı olur.

Saygılarımla

Güven Özbakır 





Hiç yorum yok:

İzleyiciler