Citroen Berlingo,
Fiat Doblo-Fiorino,
Ford Touneo-Connect,
Renault Kangoo,
Wolksvagen Caddy,
Peugeot Bipper-Partner,
Binek araçların Van modelleri
ve benzerleri
Bu araçların tamamı Trafiğe çıkarken, Ruhsatlarına Kamyonet olduğu yazılmaktadır. Kamyonet deyince akla 2-5 ton arası yük taşıyan Kamyonun daha ufak versiyonları gelmektedir.
Günden güne bu araçların kullanımı gördüğü ilgiye ve beğeniye bağlı olarak artmaktadır. Birçok kişi bu araçları Ticari Amacı dışında binek araç alternatifi olarak düşünmekte ve satın almaktadır. Tabii bu araçların Kamyonet vasfında olduğuna dikkat etmeksizin.
Ve genelde ilk dikkat çekici tokatı Karayollarında Hız Limitleri kontrollerinde yedikleri ceza ile fark etmektedirler.
Tablodan görüleceği üzere Kamyonet vasfındaki araçlar için Şehirlerarası yollarda 80, Otoyolda ise 90km/saat sürat limitine sahipler.
Karayollarında ise son düzenlemeler ile %10 fazlasına kadar Cezai işlem yapılmamaktadır.
Yani Şehirlerarası yollarda 88, Otoyolda ise 99 km/saat!a kadar tolerans gösterilmektedir.
Esasında bu yukarıda Marka ve modelini yazdığım araçlar dışında, vatandaşın aklındaki Kamyonet Vasfındaki bir çok araç için kabul görebilecek bir sınır gibi görünebilir.
Peki bu sınırlara uyulmayınca ne oluyor?
Hemen söyleyeyim.
%10-30 Arası Yasal sınır aşılınca 130 YTL,
%30'dan fazla aşılması durumunda ise 270 YTL ceza uygulanmaktadır.
Bu durumda, yukarıda listesini verdiğim bu Kamyonet vasfındaki araçlar, şehirlerarası yolda
89km/Saat hız için 130 YTL,
115km/Saat hız için 270 YTL ceza ödemek zorunda.
Otoyollarda ise,
100km/Saat için 130 YTL,
118km/Saat için 270 YTL ödemek zorunda.
Sonuca gelir isek, 30/40 yıl öncesinin araçları için ve o dönemin yolları için tanınmış Hız Sınırını bugün için Binek arabadan farkı olmayan bu araçlar için uygulanmasını istemek, Akla, Mantığa ve Bilime uygun değildir.
Trafik Güvenliği elbet herkes için çok önemli olup, aşırı süratten kaçınmak şüphesiz en doğru davranıştır. Ancak bu araçlar binek araçlardan farklı değildir. Binek araçlara tanınan sürat limitlerinin bu araç sınıfı için de tanımlanması gerektiği aşikardır.
Trafikde güvenlik kadar, önemli olan bir diğer husus, gelişen teknoloji ve yollar ile birlikte artan sürüş emniyetini, günün güncel akıcı süratlerinde gerçekleştirebilmek olmalıdır.
30-40 yıl öncenin Kamyonları için öngörülmüş olan bu sürat limitlerini bu araçlar için dayatmak cinayettir.
Bu konuda Kanun Koyucudan ve İktidarlardan beklentimiz, gerek mevcut yol tanımları için gerekse, Bölünmüş çift şeritli yollar için yeniden tanımlanabilecek hız limitlerini ayarlarken, yukarıda belirttiğim araçları, Binek Araç sınıfının sahip olduğu hız limitlerine çıkarmalarıdır.
Ya da enazından özellikle arkası kapalı olmayan camlı ve 5 yolcu taşıyan modellerin bir an önce binek sınıfına alınmalarıdır.
Böylelikle yapılan önemli bir haksız uygulama sona erecektir.
Saygılarımla
Güven Özbakır
Trafikte radar ile Hız kontrol uygulamalarının ne kadarı gerçekten Trafik Güvenliği, ne kadarı Devlet'e kaynak yaratmak amacı ile kullanılıyor?
29 Aralık 2009 Salı
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
2 yorum:
Bu tip araçlarda sadece hız limitinde değil başkaca konulardada anlamsız kurallar mevcut. Örneğin bu araçlar ticari vasıfta olduğu için otomobillerde yasal alkol sınırı 50 promil iken bunlarda 0(sıfır) alkol sınırdır. Yani bu tip araçlarda 50 promil değilde sıfır alkol alma hakkınız var. Dikkat.
Alkolle araç kullanmak şüphesiz ki istenmeyen bir durum. Karayolları Trafik Yönetmeliğinde şöyle diyor:
Taksi veya dolmuş otomobil, minibüs, otobüs, kamyon, çekici gibi araçlarla kamu hizmeti, yük ve yolcu taşımacılığı yapan sürücüler ile resmi araç sürücüleri alkollü içki kullanmış olarak bu araçları süremezler.
Bunun doğru ancak eksik bir hüküm olduğunu düşünüyorum.
Alkol bazen kana keyif versin diye değil, sıhhi sebeplerle de ilaç gibi maddelerden geçebileceği üzere, burada sanki 20promil gibi bir rakkam ile bu istisnai durumun sorun yaratması engellenebilirdi.
Yoksa Alkolle araç kullanmak şüphesiz ki çok yanlış bir davranış.
Yorum Gönder